8. nov. 2011

Alle sjelers natt av Deborah Harkness

Diana Bishop er en professor i begynnelsen av 30-årene som er i Oxoford for å forske på alkymi. Da hun får et merkelig manuskript i hendene fra bibliotekets magasin blir verden snudd på hodet. Universitetes bibliotek begynner å myldre av merkelige vesner, vampyrer, demoner og hekser er alle ute etter Diana og manuskriptet hun hadde i hendene noen minutter. Diana kan ikke lenger overse det faktum at hun er en heks, og kan heller ikke overse den intense tiltrekningen vampyren Matthew Clairmont har på henne. Manuskriptet viser seg å være av interesse for alle, og en godt bevart hemmelighet i mange hundre år, og både hekser, vampyrer og demoner er villige til å gå langt for å få tak i det. Kjærlighet mellom hekser og vampyrer er selvsagt en utenkelighet, og bryter med en gammle pakt. Alt ligger til rette for en spennende historie.

Denne boken av Deborah Harkness kom jeg over i en bokhandel på en flyplass, og det var utseendet som fanget min umiddelbare interesse. Det tok litt tid før jeg fikk begynt å lese, men når jeg først kom i gang var jeg fanget. Dette er fantasy for oss litt voksne. Jeg prøvde meg på Twilight, men ga opp midt i bok to fordi språket og personene ble for enkle. Her er kjærlighetshistorien både voksen og overveldende, og personene er ikke bare endimensjonale. Boken er på over 600 sider, og jeg koste meg gjennom hele boken. Det er ikke alltid like mye action, men den er fylt med kjærlighet for historie og man blir glad i personene. Jeg hadde desverre ikke fått med meg at det er en trilogi, og forventet en slutt når det begynte å bli få sider igjen. Jeg innså snart at den kunne ikke ende slik, og jeg gleder meg til neste bok kommer. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar